• معرفی کتابخانه پاستوردانشگاه  علوم پزشکی بم

  • اهداف و خط مشی کتابخانه پاستور دانشگاه علوم پزشکی بم

  • چشم انداز کتابخانه پاستور دانشگاه علوم پزشکی بم

  • جامعه استفاده کننده کتابخانه  پاستور دانشگاه علوم پزشکی بم

  • راهنمای استفاده از خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم

  • مقررات عمومی کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم

  • منشور حقوق استفاد کنندگان کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم

 

معرفی کتابخانه پاستور دانشگاه علوم پزشکی بم

کتابخانه مرکز آموزشی درمانی پاستور  یکی از غنی ترین مجموعه های دانشگاهی در زمینه های موضوعی داخلی، کودکان، زنان و زایمان، پوست، پاتولوژی جنوب کشور را در بر می گیرد، تاسیس این کتابخانه در سال 1393 بوده و تاکنون سالیانه منابع علمی و تخصصی رشته ی داخلی، جراحی، زنان و زایمان، کودکان، پوست، پاتولوژی گردهم آورده و با به کار گماردن کتابداران متخصص یاریگر امر پژوهش و آموزش دستیاران و دانشجویان این حوزه ی تخصصی بوده است . این مجموعه یکی از کتابخانه های زیر نظر کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی می باشد .

ساختمان کتابخانه شامل بخش مخزن با مساحت 100متر مربع و سالن مطالعه با مساحت 40 متر مربع است و روزانه پاسخگوی اینترن ها و سایر دانشجویان علوم پزشکی بم و پرسنل درمانی  است.

کتابخانه بیمارستان پاستور دارای مجموعه جامعی از مواد و منابع در علوم پزشکی شامل 428جلد کتاب فارسی  و 101 جلد کتاب لاتین می باشد .

مجموعه ها :

مجموعه کتابخانه پاستور  شامل بیش از529مدرک شامل : کتاب های فارسی و لاتین،پایان نامه های تحصیلی است.  

شرایط عضویت:

کتابخانه این مرکز به تمامی دانشجویان پزشکی بالینی طبق معرفی نامه آموزش کل دانشگاه،همچنین کلیه  اینترن ها ، اساتید محترم و پرسنل مرکز خدمات ارائه میکند . به دلیل کمبود منابع پیراپزشکی امانت این مواد نیز به صورت محدود به دانشجویان این رشته ها انجام می شود.

خدمات :

امانت بین کتابخانه ای و تحویل مدرک

کتابخانه از بخش های امانت کتب مرجع  با علامت (م)برای کتب فارسی و (Ref) برای کتب لاتین  و امانت سایر منابع ، پایان نامه و سالن مطالعه تشکیل شده است .

 

خدمات کتابخانه :

امانت منابع کتابخانه، تمدید و رزرو منابع ، جریمه و دیرکرد، تسویه حساب

راهنمایی مراجعین در دسترسی به منابع اطلاعاتی 

مدارک لازم جهت عضویت :

یک قطعه عکس، ارائه کارت دانشجویی، معرفی نامه برای همکاران

 

 

اهداف و خط مشی کتابخانه بیمارستان پاستور دانشگاه علوم پزشکی بم

- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی

 - گردآوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی- تخصصی و مرجع در زمینه های فعالیت دانشگاه / دانشکده و ارتقای سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخگویی هر چه بیشتر به نیاز مراجعان .

 - گرد آوری و سازماندهی مجموعه از کتب ، نشریات ادواری ، مواد دیداری و شنیداری و سایر مواد و منابع مورد نیاز برنامه های آموزشی ، طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویان .

 - گردآوری و سازماندهی مجموعه ای از منابع مرجع و کتابشناختی عمومی و تخصصی .

 - سازماندهی مؤثر مجموعه به منظور افزایش میزان دسترسی به آن .

 

چشم انداز کتابخانه بیمارستان پاستور دانشگاه علوم پزشکی بم

ما می خواهیم کتابخانه مرکزآموزشی درمانی پاستور طی سالهای آینده یکی ازمجهزترین و کامل ترین کتابخانه های بیمارستانی کشور باشد.که در این راستا اهداف زیر در جهت پیشبرد این چشم انداز در نظر گرفته می شود.

 

تهیه، سازماندهی ونگهداری منابع چاپی و الکترونیکی معتبر در حوزه علوم پزشکی

آموزش، تعلیم و تقویت مهارت های اطلاع یابی دانشجویان واعضای هیئت علمی دانشگاه

فراهم آوری دستیابی و به کارگیری انواع منابع اطلاعاتی بر اساس احترام به اولویت ها وانتظارات مراجعان وعادات حرفه ای آنها

تسهیل در دسترسی به اطلاعات از طریق مشارکت در اشتراک منابع

جلب رضایت مراجعه کننده از طریق انتقال منابع و پاسخگویی با کیفیت مناسب

ایجاد محیطی صمیمی و دوستانه در کتابخانه به منظور پاسخگویی به نیازهای آموزشی وپژوهشی کاربران دانشگاه 

به کار گیری استانداردهای علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در اجرای کلیه امور کتابخانه

آموزش و ارتقاء سطح دانش کتابداران و اطلاع رسانان دانشگاه به طوری که به بهترین نحو پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانه باشند.

 

جامعه استفاده کننده کتابخانه بیمارستان پاستور دانشگاه علوم پزشکی بم

استفاده کنندگان

کتابخانه این مرکز به تمامی دانشجویان پزشکی بالینی طبق معرفی نامه آموزش کل دانشگاه،همچنین کلیه  اینترن ها ، اساتید محترم و پرسنل مرکز خدمات ارائه میکند . به دلیل کمبود منابع پیراپزشکی امانت این مواد نیز به صورت محدود به دانشجویان این رشته ها انجام می شود.

 تمامی اعضاء هیات علمی ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه  با ارائه کارت عضویت کتابخانه و پژوهشگران ودانشجویان خارج از دانشگاه  می توانند با ارائه معرفی نامه از خدمات کتابخانه استفاده کنند.لازم به ذکر است که مراجعین با ارائه معرفی نامه فقط می توانند از منابع موجود در داخل سالن کتابخانه استفاده کنند.

  مدت عضویت

 1-اعضاء هیات علمی و کارکنان رسمی دانشگاه  تا پایان اشتغال.

2-اعضاء هیات علمی و کارکنان قراردادی دانشگاه  تا پایان قرارداد.

3-دانشجویان تا پایان فراغت ازتحصیل.

 

راهنمای استفاده از خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم

دانشگاه علوم پزشکی بم دارای زیرمجموعه ای شامل 3 کتابخانه دانشکده ای و 1 کتابخانه بیمارستانی میباشد.کتابخانه مرکزی دانشگاه در مجموعه پردیس شماره 1 دانشگاه در محل دانشکده پرستاری و مامایی میباشد.سیستم تهیه و آماده سازی منابع چاپی  و منابع الکترونیک در کتابخانه مرکزی دانشگاه و بصورت متمرکز میباشد.

چه کسانی میتوانند از کتابخانه استفاده کنند؟

کادر آموزشی ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بم به شرط عضویت در یکی از کتابخانه های مجهز به نرم افزار کتابخانه ای میتوانند از منابع چاپی کتابخانه های دانشگاه استفاده نمایند.

کادر آموزشی بازنشسته با ارائه معرفی نامه از معاونت آموزشی دانشکده و ارائه کارت شناسایی معتبر میتوانند به عضویت کتابخانه درآیند.

کادر آموزشی حق التدریسی دانشگاه ، در صورت ارائه معرفی نامه از مدیر گروه مربوطه طی زمان تدریس ، میتوانند به عضویت کتابخانه درآیند.

دانشجویان مهمان از سایر دانشگاهها در صورت ارائه کارت دانشجویی موقت میتوانند از امکانات کتابخانه استفاده نمایند و مدت عضویت آنها برابر مدت اعتبار کارت آنها فعال خواهد شد.

کادر آموزشی و دانشجویان سایر دانشگاهها  در صورت صلاحدید سرپرست کتابخانه ، با ارائه معرفی نامه معتبر از معاونت آموزشی دانشگاه مربوطه و پرداخت حق عضویت میتوانند از امکانات همان کتابخانه در محل استفاده نمایند.

فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی (پزشکان، دندانپزشکان ، داروسازان و ...) در صورت ارائه کارت شناسایی معتبر و پرداخت حق عضویت میتوانند از امکانات همان کتابخانه در محل استفاده نمایند.

ارائه خدمات به دانشجویان دانشگاههای آزاد و غیراتنفاعی ممنوع میباشد.

تمامی کارکنان دانشگاه اعم از رسمی ، پیمانی ، طرحی ، قراردادی شاغل در دانشگاه ، در صورت تکمیل فرم درخواست عضویت ، ارائه حکم کارگزینی ، یک قطعه عکس و معرفی نامه معتبر میتوانند به عضویت کتابخانه واحد مربوطه درآیند.مدت زمان عضویت افراد یاد شده از تاریخ عضویت یکسال تعیین میشود که با ارائه آخرین حکم کارگزینی مجدداً به مدت یکسال قابل تمدید است.

چگونه میتوان در نرم افزار کتابخانه عضو شد؟چه کسانی میتوانند عضو شوند؟

اطلاعات دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی بم پس از ثبت در سیستم سما بصورت خودکار وارد نرم افزار کوها میشود و این لفراد میتوانند از امکانات کتابخانه ها استفاده نمایند .افراد دیگر در صورتی که عضو هیات علمی ، کارمند و یا دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بم باشند و اطلاعات عضویت آنها در نرم افزار موجود نباشدمیتوانند از قسمت درخواست عضویت نرم افزار اقدام به عضویت در کتابخانه نمایندو سپس جهت تایید عضویت خود با در دست داشتن کارت دانشجویی یا پرسنلی و حکم خود به کتابخانه مورد نظر مراجعه نمایند.کارمندانی که فاقد کتابخانه در محل کار خود هستند میتوانند با  ارائه حکم ، یک قطعه عکس و معرفی نامه از کارگزینی واحد خود به امور کتابخانه ها ی دانشگاه مراجعه نمایند.

چطور میتوان در نرم افزار کتابخانه جستجو کرد؟

برای استفاده از نرم افزار کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم نیاز به حضور در کتابخانه نیست و دسترسی از راه دور به فهرست منابع موجود در کتابخانه های زیرمجموعه دانشگاه برای همه فراهم میباشد.آدرس نرم افزار کتابخانه میباشد .همچنین لینک ورود به نرم افزار ، در صفحه کتابخانه الکترونیک دانشگاه ف گذاشته شده است.راهنمای استفاده از نرم افزار کتابخانه نیز در سایت امور کتاخانه ا قرار داده شده است.

چه منابعی در کتابخانه موجود است ؟

کتابهای چاپی و الکترونیک فارسی و لاتین ، نشریات چاپی و الکترونیک فارسی و لاتین  ، پایان نامه های دانشجویان، در مجموعه کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز موجود میباشد که برای مشاهده فهرست عناوین میتوانید از نرم افزار کتابخانه استفاده کنید.و جهت بهره برداری از آنها باید به کتابخانه های مورد نظر مراجعه فرمایید.همچنین بانک های اطلاعاتی علمی بین المللی (شامل منابع متنوع علمی از جمله کتب ئ مجلات الکترونیک) توسط وزارت بهداشت خریداری شده و لینک به آنها در کتابخانه الکترونیک دانشگاه به آدرس گذاشته شده است که افراد زیر مجموعه دانشگاه با Vpn  دانشگاه میتوانند از این مجموعه استفاده نمایند.

چه خدماتی در کتابخانه ها ارائه میشود؟

امانت کتب چاپی ، دریافت سفارش خرید کتاب ، خدمات تحویل مدرک (مقاله) ، خدمات مرجع و مشاوره، برگزاری کارگاههای اصول جستجوی علمی ، آشنایی با بانک های اطلاعاتی علمی ، نرم افزارهای مدیریت منابع ، ... تهیه راهنماهای آموزشی مرتبط ، برگزاری تورهای آشنایی با منابع کتابخانه ، خدمات علم سنجی

همچنین کتابخانه ها دارای فضای سالن مطالعه و مرکز اینترنت میباشند تا کادر آموزشی و دانشجویان عزیز بتوانند در آرامش از مجموعه چاپی و الکترونیک کتابخانه استفاده نمایند.

سیستم بازیابی منابع چاپی کتابخانه ها عمدتا ً بصورت قفسه باز میباشد و در صورت مراجعه به کتابخانه میتوانید عااوه بر استفاده از نرم افزار کتابخانه ، مستقیما منابع چاپی موجود را مشاهده و ارزیابی نمایید.

در صورت امانت منابع ، در قبال منابع امانت گرفته شده ، تنها شخص امانت گیرنده پاسخگو میباشد.

تعداد ، مدت امانت و منابع قابل امانت برای اعضا نیز در آیین نامه کتابخانه ها گذاشته شده است . در صورت رعایت نکردن قوانین امانت ، امانت گیرنده از عضویت در کتابخانه محروم خواهد شد.چنانچه امانت گیرنده منابع امانت گرفته شده از کتابخانه را گم نماید ، موظف به جبران خسارت طبق آیین نامه کتابخانه ها میباشد.

افراد زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بم در صورت عضویت در کتابخانه واحد خود با رعایت شرایط زیر ، میتوانند از منابع سایر کتابخانه های زیرمجموعه دانشگاه استفاده نمایند:

الف)اولویت استفاده و امانت از منابع هر کتابخانه با اعضاء همان کتابخانه میباشد و کاربر در ابتدا موظف به تهیه منابع از واحد خود میباشد.

ب) کتابخانه هیچگونه تعهدی نسبت به اراوه فضای مطالعه و سایر امکانات به اعضاء سایر کتابخانه ها ندارد.

تسویه حساب

اعضاء هیات علمی در صورت بازنشستگی ، بازخرید، ماموریت بیش از سه ماه ، فرصت مطالعاتی یا انتقال به دانشگاه دیگر بایستی با کتابخانه واحد مربوطه تسویه حساب نمایند.

دانشجویان هنگام فارغ التحصیلی ، انتقال و یا مهمان شدن در سایر دانشگاهها بایستی از کتابخانه واحد مربوطه فرم تسویه حساب دریافت نمایند.

واحد آموزش دانشکده ها موظف است لیست دانشجویانی که به هر دلیلی محروم از تحصیل یا اخراج شده اند را به کتابخانه اعلام تا کتابخانه نسبت به تسویه حساب با دانشجو اقدام نماید.

کارکنان دانشگاه در صورت بازنشستگی ، بازخرید، انتقال به سایر دانشگاهها یا مرخصی طولانی مدت میبایست با کتابخانه واحد مربوطه تسویه حساب نماید.

جهت دریافت فایل pdfکلیک نمایید...

مقررات عمومی کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم

استفاده کنندگان موظف به راعایت موارد زیر میباشند:

 رعایت شئونات وحجاب اسلامی در کتابخانه الزامی است .

 رعت سکوت در کتابخانه الزامی است. 

 استفایاده از تلفن همراه در کتابخانه اکیدا" ممنوع است .

 خوردن و آشامیدن در کتابخانه اکیدا" ممنوع است .

 مطالعه در حین قدم زدن در سالن اکیدا" ممنوع است.

 جابجایی صندلی های سالن در محیط کتابخانه اکیدا" ممنوع است .

 کتاب فقط به اعضای کتابخانه و با کارت عضویت فرد امانت داده می شود .

 فقط شخص امانت گیرنده در قبال کتابخانه مسئول می باشد در صورت بروز هر گونه اشتباهی پاسخگو خواهد بود .

 درصورت رزرو کتاب اولویت با رزرو کننده اول می باشد .

 در موارد خاص از قبیل امتحانات وکمبود تعداد نخسه، تمدید با نظر مسئول کتابخانه امکان پذیر است .

 کتب مرجع ، نشریات، پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی به هیچ عنوان قابل امانت نیستند .

 برای مراجعان غیر عضو استفاده ومطالعه در سالن کتابخانه با نظر مسئول کتابخانه بلا مانع است. 

 تمدید کتابهایی که تاخیر بازگردانده میشود امکان پذیر نیست . 

 در صورت تاخیر در بازگشت ویا مفقود شدن کتاب امانتی ، طبق آیین نامه امانت واستفاده از منابع کتابخانه عمل خواهد شد .

 

منشور حقوق استفاده کنندگان کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم

استفاده کننده باید :

 درچار چوب اخلاق حرفه ایی واهمیت نقش اطلاعات در سلامت وکاهش خطا ها ،علوم روز آمد درحوزه اطلاع رسانی را دریافت نماید .

 برای استفاده مطلوب از کتابخانه ،از کتابدار راهنمایی بخواهد ودر مقابل پرسش هایش ناآگاه تلقی نشود .

 از شرایط فیزیکی استاندارد ودارای ارگومی همچون اکوستیک ، نور،رطوبت،دما،تهویه،میز،صندلی و سایر تجهیزاتو امکانات بهرمند شود .

 درکتابخانه، منابع الکترونیکی ،وب سایت آن سازمان ،خبرنامه ،تازه های کتابخانه و همچنین برنامه زمان بندی آموزش استفاده کنندگان را مشاهده نماید . 

 به مجموعه کتابخانه در چار چوب سیاست مجموعه سازی (چاپی و الکترونیکی) به جز موارد استثنایی دسترسی داشته باشد. 

 بتواند در زمینه انتخاب خرید ،سفارش وسایر فرایندهای کتابخانه در طول سال پیشنهاد خود را ابراز نماید .

 به منابع تخصصی کتابخانه های مراکز درمانی ،دسترسی باشد .

 در کتابخانه های مراکز تحقیقاتی و آموزشی ،اطلاعات مربوط به کتابخانه های مراکز همتای داخلی وخارجی را در اختیار داشته باشد .

 خدمات مشاوره اطلاعاتی در پژوهش هایی که محقق نیاز دارد ، دریافت نماید . 

 به باورهای فرهنگی سایر مراجعه کنندگان ،احترام بگذارد . 

 

 هنگام ورود به کتابخانه :ساعات کارکتابخانه ،شرایط استفاده از انواع منابع وامکانات ،اخبار،اطلاعیه ها و راهنمایی بخش های مختلف کتابخانه را به وضوح مشاهده نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1/26/2020